Iranian Culture & Art Club of Fresno
به صدای کوردستان از آمریکا خوش آمدید-

VOK Radio Newsletter

Name: 
Email:  
Subscribe Unsubscribe

Calendar of Events

« < November 2018 > »
M T W T F S S
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
No events
Home arrow برنامه‌های رادیو arrow کردهای فراموش شده شمال خراسان

Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/content/97/11465997/html/mambots/content/joscomment.php on line 51
کردهای فراموش شده شمال خراسان چاپ ارسال به دوست
VOKRadio, Los Angeles, California   

کردهای فراموش شده شمال خراسان 

دكتر افراسياب شکفته : مشکل بزرگ کردها در سرزمین مادری خود کردستان در واقع از زمان جنگ چالدران (۱۵۱۴ میلادی) شروع شد که بین سلطان سلیم عثمانی و شاه اسماعیل صفوی در گرفت که متأسفانه جنگ بر سر تصرف خاک کردستان رخ داد.

 مصاحبه محمدرضا اسکندری و طاهره خرمی از راديو كردانه با دکتر افراسیاب شکفته در رابطه با زندگی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کردهای کرمانج خراسان

آقای افراسیاب شکفته  لطفا خودتان را برای شنوندگان رادیو کردانه و خوانندگان سایت کردانه معرفی کنید؟afrasiab.jpg

اینجانب در سال ۱۹۶۶ در کوههای اطراف شهر قوچان و در دل طبیعت در خانواده ای متوسط از ایل کاوانلویی (منسوب به کاوه آهنگر، سر سلسله ایل بزرگ کاوانلویی) از کردهای شمال خراسان متولد شدم. دیپلم متوسطه را در شهر شیروان و دکتری را در دانشگاه تهران به پایان رساندم. مدتی در ایران کار کردم. در سال ۱۹۹۹ راهی دیار غربت شدم و  در کشور انگلستان - لندن سکنی گزیدم و به خیل عظیم هموطنان و بویژه کردهای همدرد خود که ترک دیار کرده بودند پیوستم. درانگلستان نیز تحصیلات خود را در علوم آزمایشگاهی طبی به پایان رساندم.
ازهنگام نوجوانی به واسطه موقعیت مرحوم پدرم در میان کردها همیشه شیفته کرد بودن و فرهنگ اصیل کردی بودم. از دوران دانشجویی وارد فعالیتهای کردی شدم.

 

کردهای خراسان در چه زمانی در خراسان مستقر شده اند، هم اکنون در چه جاهایی مستقر هستند و تعدادشان چقدر است و چرا به خراسان آمده اند؟


حوادث و وقایعی که در کردستان پیش آمده و یا تهاجمات و یورشهایی که بر سرزمین کردستان روا شده سبب تغییر و تحولات اجتماعی و جابجایی کردها شده است. نقطهء عطف در تاریخ معاصر کرد و کردستان در واقع جنگ چالدران بوده است. مشکل بزرگ کردها در سرزمین مادری خود کردستان در واقع از زمان جنگ چالدران (۱۵۱۴ میلادی) شروع شد که بین سلطان سلیم عثمانی و شاه اسماعیل صفوی در گرفت که متأسفانه جنگ بر سر تصرف خاک کردستان رخ داد.
map_kurdish.jpg از آن هنگام تا قرارداد زهاب در سال ۱۶۳۹که حدود ۱۲۵ سال طول کشید، شاید حدود ۲۰ جنگ کوچک و بزرگ بین دولت عثمانی و ایران به وقوع پیوسته که هر کدام ازاین جنگها شاید از ۲ سال تا ۲۰ سال طول کشیدند.
بعد از اینکه در جنگ چالدران ایرانیها از عثمانی ها شکست خوردند آنگاه عثمانی ها (سلطان سلیمان قانونی) در زمان شاه طهماسب صفوی(۱۵۲۷ – ۱۵۷۶) از طرف شرق به سوی ایران پیشروی کردند و منطقه کردنشین آناتولی دستخوش تغییرات زیادی از جمله نقل و مکان و دگرگونی جمعیتی شد. .


در سال ۱۵۳۵ شاه طهماسب دستور از بین بردن شهرها و زمینهای کشاورزی مناطق کردی را داد تا قبل از اینکه به دست عثمانی ها بیافتند تخریب شده باشند. در حقیقت اولین جابجایی داخلی کردها از همین هنگام آغاز شد و متعاقبأ آنان به منطقه قفقاز یعنی آذربایجان و قره باغ که آن هنگام جزء ایران بود، کوچانده شدند. اما جابجایی نهایی کردها از قفقاز به خراسان در زمان شاه عباس صفوی انجام شد. شاه عباس صفوی که با مشکلات فراوان درونی (مطالبات بحق مردم ایران) و بیرونی (حمله ازبکها از طرف خراسان) روبرو شده بود بسان هر دیکتاتور دیگر بناچار تصمیم به تنگ کردن عرصه بر مردم خود کرد و از یک طرف تعدادی از کردها را بعنوان سپر بلا به شمال خراسان کوچاند، و از طرف دیگر امیرخان برادوست (خان لپ زرین، ۱۶۱۰ میلادی) حاکم منطقه برادوست (شهرهای ارومیه، ماکو، سلماس، خوی) به مرکزیت قلعه دم دم (۱۵ کیلومتری ارومیه) را ناجوانمردانه از بین برد و دستور قتل عام منطقه برادوست و مکریان را صادر کرد.  بنابر این کردهای خراسان در زمان سلسلهء صفویان به خراسان کوچانده شدند. 
هم اینک کردهای منطقه شمال خراسان در شهرها و روستاهای شمال شرق ایران یعنی از منطقه مزدوران در شرق شهرستان سرخس تا مراوه تپه در استان گلستان زندگی می کنند. از جمله شهرهایی که کردها در آن سکونت دارند شامل: قوچان، شیروان، اسفراین، رادکان، آشخانه، راز، کلات، سرخس، بجنورد، چناران، فاروج، باجگیران، منطقه سرولایت نیشابور، منطقه مشکان سبزوار، مراوه تپه، و حدود ۱۵٪ شهر مشهد می باشند.
با توجه به مسائلی که برای همگان روشن است هیچکدام از ملیتها و اقوام ساکن ایران به تفکیک سرشماری نشده اند و ارقام جمعیتی آن بصورت دقیق در دسترس نیست، اما بعضی از کارشناسان امر بطورغیر رسمی، جمعیت کردهای خراسان را تقریبأ در حدود ۲ میلیون ذکر می کنند.

 

موقعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم کرد کرمانج  در طول زندگی شان در خراسان چطور بوده است؟


کردهای منطقه شمال خراسان نیز بسان دیگر اقوام و ملیتهای ایران از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همیشه مورد سرکوب قرار گرفتند  و این روند کماکان ادامه دارد. مسئولین رده بالای خراسان بایستی از هموطنان غیر بومی باشند و یا از آنانی که هضم در ولایت فقیه شده اند باشند که روند چپاول و تحقیر مردم کرد را دنبال می کنند. حالت هضم و آسیمیله کردن آنان بخصوص در زمان جمهوری اسلامی به شیوه های مختلف به شدت در پیش است. کردهای خراسان که همیشه سپر بلا و حافظان ایران از آن ناحیه بوده اند، اجر و مزد آنان جزء فقر، بدبختی و حقارت چیز دیگری نبوده است. حاکمان مستبد به این منطقه به دیده مستعمره نگریسته و کردهای خراسان را از شریک شدن در حق حاکمیت ملی در ایران مبری کرده اند. کردهای خراسان هیچگونه امکانات رسانه ای صوتی و تصویری به زبان مادری خود ندارند. هیچگونه امکانات روزنامه محلی و مجله و تلویزیون به زبان مادری خود ندارند. کردهای خراسان بسان شهروندان درجه چندم نگریسته شده و به زبان مادری ما بی مهری می شود. غبار فقر و خودکم بینی شخصیتی و عدم اعتماد به نفس بر جوانان کرد شمال خراسان مستولی و کاملأ مشهود است.
 


 

آیا دوری آنها از سرزمین مادریشان تاثیری بر فرهنگ هنری و سیاسی آنها داشته است؟


تا ۲۰- ۱۵ سال پیش به ما می گفتند که شما کرد نیستید بلکه شما کرمانج هستید و کرمانجها کرد نیستند، و ما از تاریخ ملیتی خود در تاریکی مطلق بودیم.  اما پس از پیشرفت تکنولوژی رسانه ای به همت خود جوانان و تحصیلکردگان، بالاخره خود فهمیدیم که چه جنایتی را بر ما و زبان مادری ما و فرهنگ اصیل کردی ما اعمال می کنند. این روند هم اینک با شیوه های گوناگون دیگر در پیش است، مثلأ به پدران و مادران می گویند که با بچه های خود فارسی صحبت کنید تا آنان در مدرسه مشکلی نداشته باشند، به روستاها و مناطق عشایری می روند تا آنان را فارس کنند و بنابر این دوری از برادران و خواهرانمان در سرزمین ابا اجدادیمان کردستان برای ما بی هزینه نبوده است اما با همهء این مشکلات ما به مقاوتمان در راستای حفظ فرهنگ و هنر اصیل کردی خودمان ادامه می دهیم. از برادران و خواهران کردمان در کردستان می خواهیم که ما را فراموش نکنند و به یاری هم ملیتی های خود برسند.

map_safavid_osman_1.jpg

چه عاملی باعث شد که کمتر از کرد کرمانج صحبت شود، آیا غیر از حکومت ها، ما و کردهای ساکن کردستان هم نقشی در مطرح نشدن حق و حقوق آنها و نرسیدن حرف آنها به گوش جهانیان و دولت ایران داشته ایم؟


البته پاسخ به این پرسش ساده نیست چونکه بر برادران و خواهران عزیزم در کردستان نیزمشکلات فراوانی تحمیل شده است که در این خصوص هزینه های زیادی را پرداخته اند و در این رابطه ما کردهای خراسان نیز خود را شریک غم آنان می دانیم. اما حداقل می شد که از طریق امکانات رسانه ای که آنها دارند گوشه چشمی نیز به ما می داشتند. امید به اینکه امکانات رسانه ای صوتی و تصویری کردها از حالت انحصاري سازمانی به حالت ملی کردی ارتقا یابد.
از هموطنان عزیز کردم می خواهم که کردیت، حقوق ملی کرد و عرق ملی کردیت را فدای ایدئولوژی های رنگارنگ نکنند. این مسئله تابحال جزء بدبختی و ذلیل کردن مردم کرد چیزی برای ملیت کرد به ارمغان نیاورده است و مطالبات اصلی ملیت کرد را که همانا حاکمیت ملی مناسب کردها در ایران است را کمرنگ کرده است. شاید ایده آل گرائی ها و آرمان گرائی های دست نیافتنی ایدئولوژیکی باعث شده که همدیگر را گاهأ به عنوان یک ملیت فراموش کنیم. بهرحال در داخل یک ملیت وجود نهله های فکری گوناگون نرمال است و پذیرش این مهم، نشان از شعور والای سیاسی و اعتقاد عملی راسخ به دمکراسی است.
 

فعالیت های هنری و سیاسی در مناطق کرد نشین خراسان با چه مشکلاتی مواجه بوده است؟


پاسخ به این پرسش برای همگان اظهرالمن الاشمس است. فعالیتهای هنری و سیاسی همانند دیگر مناطق به دیده  بدبینی و توهم توطئه بر علیه حاکمیت نگریسته می شود. آنان که دست به چنین فعالیتهایی بزنند به عناوین مختلف مورد بی مهری حاکمیت قرار می گیرند. با همه این مشکلات موسیقی کردی به شیوه سنتی وجود دارد. اما فعالیتهای هنری سینما، تئاتر و هرگونه فعالیت هنری دیگر که باعث ارتقاء فرهنگ و زبان کردی شود وجود ندارد. از نظر سیاسی و اجتماعی نیز با حفظ هویت کردی کسی نمی تواند فعال باشد. 


چه کسانی بیشترین تاثیر در رابطه با حفظ فرهنگ کردی در خراسان داشته است؟


با توجه به اینکه زبان کردی بعنوان زبان رسمی محلی نبوده و کماکان نیست، و از نظر آموزشی و نوشتاری و حتی محاوره ای نیز شدیدأ مورد بی مهری حاکمین است، حفظ فرهنگ کردی تا بحال را مدیون پدران و مادران، و پیش کسوتان هنری سنتی این دیار می دانیم. اما در این یک دهه اخیر قشر جوان و بالاخص تحصیلکردگان کرد وارد صحنه شده اند که مایهء خوشحالی و بالندگی است.


 

زندگی کردن دور از سرزمین مادری چه تاثیر مثبت و منفی بر فرهنگ کردایتی شما مردم کرمانج داشته است؟


البته فرهنگهای ملیتهای گوناگونی که در ایران زندگی می کنند همیشه مورد ظلم و ستم حاکمین بوده است.  اما کردهای منطقه شمال خراسان در واقع علاوه بر درد دوری از سرزمین مادری شان، مورد ظلم و ستم مظاعف قرار گرفتند و در حفظ و نگهداشتن زبان و فرهنگ کردی مشکلات و مشقات فراوان کشیده اند و می کشند.
 
آیا شما خاطره خاصی و یا مطلب خاصی از زندگی در خراسان دارید و می توانید برایمان بازگو نمائید؟


من دوستان و همکلاسیان زیادی در منطقه دارم که همیشه مایه افتخار و مشوق من بوده اند. مراسم کردی و شب شعرهای کردی که با دوستان داشتم یادگارهای جاودانه ای است که برای همیشه با من است. امید به اینکه بتوانم به میان آنان بازگردم و در خدمت کردهای شریف خراسان و مردم بزرگ ایران باشم.
 
اگر مطلب خاصی دارید بفرمائید؟
از شما بسیار تشکر می کنم. وظیفه رسانه های گروهی بسیار مهم است. دست اندرکاران این حرفه و بالاخص رادیو کردانه در واقع صدای مردمان مظلوم و تحت رنج  هستند. موفق باشید.
 

 منبع:

http://www.kurdane.com/farsi/2009-05-28-04-07-12/2009-06-16-11-55-59/4021-2010-06-10-17-31-15.html

  + براي شنيدن برنامه هاي راديو  روي تصوير راديو كليك كنيد 

+ بو گوى گيرتن له به رنامه كانى رادوى ، سه روينه كه بچركينه


Listen 2 vokradio at http://vokradio.listen2myradio.com

  مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

free stats

 

 

 

 
< بعد   قبل >
© 2007 - 1397, VOK Radio